Tendinita

Un tendon este un ţesut fibros dens prin intermediul căruia un muşchi se prinde de un os.(Prin contrast, un ligament leagă un os de alt os.) Noi putem să ne mişcăm datorită tendoanelor şi muşchilor.

Când un tendon este iritat, afecţiunea se numeşte tendinită. Deoarece tendinita este asociată cu suprasolicitarea articulară, câteodată este denumită cotul jucătorului de tenis, cotul jucătorului de golf sau umărul înotătorului. Odată cu înaintarea în vârstă, creşte probabilitatea de apariţie a tendinitei. Tehnicile inadecvate din în timpul activităţilor sportive pot creşte solicitarile tendoanelor.

O persoană cu tendinită va simţi durere, sensibilitate sau tumefiere a zonei  înconjurătoare articulaţiei.  Virtual orice articulaţie a organismului poate fi afectată. Articulaţiile unde apare cel mai frecvent tendinita sunt umărul (tendinita coafei rotatorilor), cotul sau genunchiul (tendinita patelară). Poate apărea de asemenea şi la şold, călcâie (tendinita ahiliană) şi încheietura mâinii.

Diagnosticarea tendinitei

Tendinita poate fi diagnosticată de obicei în timpul examinării clinice a pacientului efectuată de către medic . Deoarece tendoanele sunt ţesuturi moi, neosoase,  de obicei radiografiile nu sunt utile. (Totuşi medicul poate indica efectuarea unei radiografii dacă suspicionează că o altă afecţiune cauzează simptomele). Imagistica prin rezonanţă magnetică (IRM) poate arăta rupturi sau slăbiri ale tendoanelor.  Totuşi imagistica prin rezonanţă magnetică nu este necesară de obicei. Dacă medicul suspectează o afecţiune precum artrita reumatoidă, poate indica analize de sânge.

Tratarea tendinitei

În multe cazuri tendinitele dispar atunci când articulaţia se odihneşte. Gheaţa şi medicamentele antiinflamatorii nesteroidiene pot reduce durerea şi tumefacţia.

Câteodată corticosteroizii sunt injectaţi în jurul tendonului pentru a calma durerea şi a reduce tumefacţia. Există şi posibilitatea efectelor adverse. Dacă medicamentele sunt introduce direct în tendon, acestea pot duce la rupturi. Efectuarea acestor injecţii în mod regulat pot duce la slăbirea tendonului.

Sunt de ajutor exerciţiile fizice de întărire a muşchilor ce susţin articulaţia şi de întindere a tendonului .

Dacă tendinita este severă, poate avea loc ruperea sau sfâşierea tendonului. Dacă tendonul se cicatrizează incorect, el poate să se prindă în spaţiile mici ale articulaţiei. Dacă se întâmplă acest lucru, articulaţia se blochează într-o poziţie. Un exemplu este degetul în resort. Atunci poate fi nevoie de intervenţie chirurgicală.

Intervenţiile chirurgicale sunt necesare pentru a repara rupturile sau distrugerile de tendoane.