Home/Afectiuni genunchi/Rupturile de ligament colateral medial (LCM)

Rupturile de ligament colateral medial (LCM)

Ligamentul colateral medial (LCM) este o bandă lată, dură de ţesut fibros care se află pe partea internă a genunchiului  şi se întinde între extremităţile osoase la nivelul articulaţiei genunchiului, de la femur la un punct pe tibie situat cam la 6-8 centrimetri de genunchi.

Funcţia sa principală este de a preveni mişcarea piciorului înspre interior, dar ajută de asemenea la stabilitatea genunchiului şi permite rotaţia acestuia.

Simptome

Dacă ligamentul colateral medial a fost deteriorat sau rupt, apar următoarele simptome:

• Durere care poate varia de la uşoară la severă, în funcţie de gravitatea leziunii
  • Rigiditate
  • Tumefacţie
  • Sensibilitate pe partea interna genunchiului
  • Senzaţia că genunchiul lezat poate scăpa la presiune sau se poate bloca sau prinde.

Etiologie şi factori de risc

Leziunile de ligament colateral medial apar de cele mai multe ori atunci când genunchiul este lovit direct pe partea sa externă. Acest fapt duce la intinderea sau chiar ruperea ligamentului colateral medial (LCM). Nu este ceva neobişnuit ca atleţii să sufere în acelaşi timp rupturi de ligament colateral medial şi de ligament încrucişat anterior.  Ligamentul poate fi lezat de asemenea din cauza aplicării unor repetate presiuni. Astfel ligamentul îşi pierde elasticitatea normală precum o bandă de cauciuc uzată.

Diagnostic

Medicul vă va întreba cum s-a produs leziunea, dacă aţi mai avut şi alte leziuni la nivelul genunchiului şi cum aţi simţit genunchiul după producerea accidentării. Vă mai poate adresa întrebări legate de ceea ce vă doriţi din punct de vedere fizic şi sportiv. Acest lucru îl va ajuta pe medic să decidă cel mai bun tratament pentru dumneavoastră.

În timpul examinării, interiorul genunchiului va fi verificat pentru durere şi sensibilitate. Se va aplica presiune pe genunchiul lezat în timp ce piciorul este atât în flexie cât şi în extensie. În funcţie de gradul de durere şi instabilitate al articulaţiei genunchiului, leziunile pot fi clasificate după cum urmează:

Grad 1 – O anume sensibilitate şi durere minoră la locul leziunii.

Grad 2 – Instabilitatea vizibilă a genunchiului atunci când este mişcat pasiv; durere şi sensibilitate importante în interiorul genunchiului; tumefacţie în anumite cazuri.

Grad 3 – Durere şi sensibilitate considerabile în interiorul genunchiului; o anumită tumefacţie  şi instabilitate articulară marcată. Genunchiul se deschide cam un centimetru atunci când medicul mişcă piciorul. Ruptura LCM de grad 3 apare de obicei împreună cu ruptură de ligament încrucişat anterior si menisc medial.

În cazul în care din cauza durerilor imediate şi a tumefacţiei nu se poate evalua cât de gravă este leziunea, medicul poate recomanda să purtaţi o atelă uşoară, să aplicaţi gheaţă şi să ridicaţi genunchiul. Odată ce tumefacţia şi durerea au scăzut, medicul poate pune diagnosticul.

Medicul poate indica efectuarea imagisticii prin rezonanţă magnetică (RMN). RMN apreciază cu o acurateţe de aproape 90% dacă ligamentul colateral medial a fost rupt şi cât de tare.

Tratament

Ligamentul colateral medial este bine vascularizat şi de obicei răspunde foarte bine la tratamentul nechirurgical. În funcţie de gravitatea leziunii, se poate indica repausul genunchiului, purtarea unei genunchiere, administrarea de medicamente analgezice, dar şi terapie fizică.

Pentru a preveni mişcarea genunchiului, medicul vă poate recomanda purtarea unui gips uşor sau a unei genunchiere care permit mişcarea genunchiului înainte-înapoi dar restricţionează mişcarea laterală. Acestea sunt purtate de obicei 72 de ore. În funcţie de cât de bine se reduc durerea şi tumefacţia, în câteva zile se poate începe programul de refacere.

Atunci când durerea şi tumefacţia se reduc, veţi putea să începeţi  exerciţiile pentru refacerea forţei şi revenirea la gama normală de mişcări ale genunchiului. Dacă durerile persistă în timpul acestor exerciţii, efectuaţi-le încet pentru a preveni iritaţiile viitoare. În funcţie de gradul leziunii recuperarea totală poate dura de la o săptămână la opt săptămâni.

O ruptură de ligament colateral medial se tratează rar prin intervenţie chirurgicală. Dacă se efectuează totuşi operaţia, atunci aceasta se realizează printr-o incizie mică în partea interna a genunchiului genunchiului. Nu se execută prin artroscopie, deoarece acest ligament nu este situat în interiorul articulaţiei genunchiului. Dacă ligamentul colateral medial a fost rupt din inserţia sa la nivelul osului coapsei (femur) sau la nivelul tibiei, chirurgul va reataşa ligamentul de os prin suturi cu şuruburi sau agrafe pentru oase.Rupturile din zona mijlocie ligamentară se repară prin apropierea şi coaserea capetelor.